Controale ANAF pe tema sediilor fixe și a sediilor permanente

În detaliu

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) se pregăteşte de controale pentru a verifica existenţa unor sedii fixe şi/sau sedii permanente ale contribuabililor nerezidenţi pe teritoriul României.

Astfel, potrivit unor declaraţii recente ale reprezentanţilor instituţiei, sunt în derulare analize de risc în urma cărora ANAF va stabili contribuabilii care prezintă un grad de risc ridicat în ceea ce priveşte deţinerea unui sediu fix şi/sau sediu permanent în România şi care nu s-au înregistrat fiscal.

Tematica este abordată atât în România, cât şi la nivel internaţional, fiind una dintre cele mai importante teme de pe agenda Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), dar şi a autorităţilor fiscale din alte state membre. Acestea din urmă au stabilit deja pentru contribuabili din România sedii permanente în acele state membre şi colaborează prin mecanismul schimbului de informaţii în scopul stabilirii situaţiei de fapt fiscale şi al identificării unor astfel de sedii fixe/sedii permanente neînregistrate corespunzător.

La nivel naţional, ANAF pregăteşte o primă campanie de controale în privinţa contribuabililor nerezidenţi, urmând ca într-o a doua etapă să fie derulată şi o campanie de controale în colaborare cu celelalte state membre, pentru contribuabilii rezidenţi români care îşi desfăşoară activitatea sau obţin venituri în alte state. Analiza inspectorilor fiscali în cadrul acţiunilor de control vizând tematica sediului fix şi a sediului permanent este extrem de minuţioasă şi presupune evaluarea tuturor documentelor (contracte, documente financiar-contabile, fişe de post şi orice alte evidenţe) care arată modalitatea factuală şi legală în care se derulează activitatea economică.

Potrivit legislaţiei, un nerezident generează un sediu fix atunci când „dispune în România de resurse umane şi tehnice prin care poate desfăşura în mod regulat livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii”, în timp ce un sediu permanent este „locul prin care se desfăşoară integral sau parţial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent”.

De reţinut

Pentru mai multe informaţii despre acest subiect şi implicaţiile sale pentru dumneavoastră, sau pentru asistenţă în legătură cu pregătirea documentaţiei necesare în cazul controalelor pentru stabilirea de sedii fixe şi de sedii permanente, echipa noastră vă stă la dispoziţie.